Köp och leveransvillkor

Allmänna Villkor

Arstec AB, organisations nr. 559071-1577 ("Arstec") driver webbplatsen asfaltreparation.se och därtill hörande sidor ("Webbplatsen"). Utförliga kontaktuppgifter och övrig information om Arstec framgår på Webbplatsen. Via webbplatsen kan du handla varor och tjänster direkt från Arstec. Har du frågor eller vill ha råd och tips kan du alltid kontakta oss på Arstec. Betalningar sker via de betalningslösningar som erbjuds på webbplatsen.

1. Allmänt

1.1 Dessa allmänna villkor ("Villkoren") gäller när du som konsument ("Kunden") gör en beställning via Webbplatsen. I de delar dessa Villkor är samma oavsett om du handlar en vara eller tjänst från Arstec ("Säljaren"). Villkoren är enbart tillämpliga för Kund som är konsument och som gör beställningar via Webbplatsen, e-post eller telefon.

1.2 För att kunna beställa på webbplatsen måste kunden ha fyllt 18 år. Säljaren accepterar, enligt svensk lag, inte kreditköp till personer under 18 år. Säljaren förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka eller ändra en kunds beställning (exempelvis om kunden uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar).

1.3 Säljaren reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på webbplatsen, exempelvis fel i produktbeskrivning eller teknisk specifikation, felaktiga priser samt prisjusteringar (såsom förändrade priser från leverantörer, valutaförändringar) eller felaktig information angående om en vara finns i lager. Säljaren har rätt att korrigera sådana eventuella fel och att ändra eller uppdatera informationen när som helst. All bildinformation på webbplatsen ska uteslutande ses som illustrationer. Sådana illustrationer kan inte garanteras återge det antal varor kunden erhåller eller varans exakta utseende, funktioner eller ursprung.

1.4 Webbplatsen ägs av Arstec. Innehållet på Webbplatsen ägs av Arstec eller dess licensgivare. Informationen är skyddad genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout samt information om varor, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från Arstec.

2. Avtal och Beställning

2.1 För att kunna göra ett köp via Webbplatsen måste Kunden acceptera Villkoren.
Genom att acceptera Villkoren förbinder sig Kunden att följa Villkoren i sin helhet, samt godkänner att denne tagit del av informationen om personuppgifter och samtyckt till användningen av personuppgifter och cookies enligt Arstecs Integritetspolicy, se här.


2.2 När Kunden beställer en vara av asfaltreparation.se ingås ett avtal om köp först när Arstec bekräftat Kundens beställning och Kunden mottagit orderbekräftelse från Arstec per e-post. Säljaren uppmanar Kunden att spara denna orderbekräftelse för eventuella kontakter med Säljarens kundtjänst. Kunden kan återkalla sin beställning fram till dess att den bekräftats. Om beställningen återkallas så kommer eventuella betalningar som Kunden eller dess betal- eller kreditkortsföretag har gjort avseende beställningen att återbetalas.


3. Kunduppgifter mm.

3.1 När Kunden genomför en beställning kommer Kunden att bli ombedd att uppge vissa personuppgifter. Kunden bekräftar att de uppgifter som Kunden fyller i är korrekta och fullständiga samt ansvarar för felaktigt ifyllda uppgifter. Information om Arstecs behandling av personuppgifter finns i Arstecs Integritetspolicy.

3.2 Kunden åtar sig att se till att ingen annan än Kunden kan använda Kundens inloggningsuppgifter. Kunden får inte avslöja användarnamn och lösenord för någon obehörig och ska se till att handling med uppgift om användarnamn och lösenord förvaras på ett sådant sätt att obehörig inte kan få tillgång till informationen. Kunden ska omgående anmäla till Arstec om det kan misstänkas att obehörig fått tillgång till Kundens lösenord. Kunden ansvarar för alla köp som gjorts med dennes inloggningsuppgifter om sådan anmälan inte gjorts.

3.3 Om Arstec misstänker att Kunden missbrukar sitt användarkonto eller sina inloggningsuppgifter eller annars bryter mot Villkoren har Arstec rätt att stänga av Kunden. Arstec har även rätt att tilldela Kunden nya inloggningsuppgifter.


3.4 Cookies
En Cookie är en liten datafil som lagras av din webbläsare på din dator. Cookies används för att möjliggöra beställningar från vår webbsida, samt för att analysera besöksstatistik. Det är möjligt att stänga av lagringen av cookies via inställningar i webbläsaren. Att stänga av cookies kommer dock innebära att det inte är möjligt att göra någon beställning på www.asfaltreparation.se.


4. Priser, avgifter och betalning

4.1 Vid beställning via Webbplatsen gäller de priser som anges på Webbplatsen. Priser anges i svenska kronor och är inklusive moms. Priserna kan tidvis inkludera betalnings- och fraktavgifter.
I annat fall anges de separat.


4.2 Kunden kan betala på sätt som anges på Webbplatsen. Läs mer om betalsätt och rabatter på Webbplatsen. Säljaren har rätt att ta betalt av Kunden redan i samband med beställningen, om inte fakturabetalning eller annat liknande betalsätt valts av Kunden. Vid fakturabetalning eller delbetalning kan det komma att göras en kreditupplysning. Du kommer i sådant fall upplysas om detta. Arstec förbehåller sig rätten att inte alltid erbjuda alla betalsätt samt att ändra betalsätt om det som Kunden valt av någon anledning inte fungerar vid tillfället för köpet eller Kunden inte godkänns för det valda betalsättet.

5. Kampanjer och erbjudanden

Säljaren kan från tid till annan erbjuda kampanjer på Webbplatsen som kan ha förmånligare villkor än vad som framgår av dessa Villkor, t.ex. rörande betalning eller förlängd ångerrätt. Dessa förmånligare villkor gäller så länge kampanjen är aktiv och för de specifika varor som anges av Säljaren i samband med kampanjen. Säljaren förbehåller sig rätten att när som helst återkalla sådana kampanjer. Vid avslutande eller återkallande av en kampanj gäller dessa Villkor utan ändringar. Erbjudanden på specifika varor på Webbplatsen gäller under en begränsad tid och så länge lagret räcker.


6. Leverans och transport

6.1 Varor som finns i lager levereras normalt inom det antal arbetsdagar som anges på Webbplatsen. Om inte annat särskilt avtalats (t.ex. i samband med bokning av varor som inte finns i lager) sker leveransen senast 60 arbetsdagar räknat från det att Arstec skriftligen bekräftat beställningen genom orderbekräftelsen.


6.2 Den förväntade leveranstiden av varan framgår av orderbekräftelsen, i kassan och/eller på den aktuella varusidan på Webbplatsen. Vid leveransförsening meddelar Säljaren dig detta och fortsätter bevaka beställningen. Om inte annat särskilt avtalats och en leverans tar mer än 60 arbetsdagar och detta inte beror på dig som Kund har du rätt att häva köpet.

6.3 Om paket ska lösas ut ska Kunden göra detta inom den tid som anges i aviseringen. Paket ska normalt hämtas ut personligen med giltig legitimation och kolliid. Kunden får alltid en avisering som visar var och när paket ska hämtas. Avisering kan ske via e-post, vanlig post samt om Kunden lämnat mobilnummer, även via telefonsamtal eller SMS.

6.4 Arstec förbehåller sig rätt att debitera dig för paket som inte hämtas upp eller som inte tas emot för samtliga kostnader som uppstår i samband med sådan retur, för närvarande 750 kr. Asfaltonline förbehåller sig rätt att debitera 1400 kr vid hempaket/pall. Dessa avgifter debiteras separat via faktura, alternativt kvittas vid kort- och direktbetalning. Utförlig leveransinformation för varor och tjänster köpta av Arstec hittar du här.


7. Ångerrätt

7.1 Vid köp av varor på Webbplatsen gäller alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Detta innebär att Kunden har rätt att ångra sitt köp genom att meddela detta inom 14 dagar från det att Kunden eller Kundens ombud tagit emot den beställda varan (ångerfristen).

7.2 Ångerrätten gäller inte för följande typer av varor:

(a) varor som har tillverkats enligt Kundens anvisningar eller som på annat sätt har fått en tydlig personlig prägel.

(b) varor med bruten förpackning/försegling.

(c) en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal.


7.3 I samband med en beställning av vara för vilken ångerrätt inte gäller får Kunden tydlig information om detta. Om en vara har förseglats får Kunden inte bryta förseglingen om denne vill kunna utöva sin ångerrätt. Rätten att ångra sig upphör alltså när Kunden bryter förseglingen. Med försegling avses även teknisk plombering (exempelvis serienummer).


7.4 Om Kunden vill ångra ett köp som gjorts via Webbplatsen ska Kunden, innan ångerfristen löpt ut, skicka ett klart och tydligt meddelande till Arstec på det sätt som anges här. Kunden ska ange sitt namn, sin adress och annan relevant information, t.ex. ordernummer, fakturanummer och namn på varan i meddelandet. Om ovan alternativ på meddelande inte vill användas av Kunden kan Kunden använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram.


7.5 Vid utövande av ångerrätten betalar Kunden returfrakten, om inte annat anges. Kostnad för returfrakt, när Asfaltonline är säljare, är 599 kr. Kunden ansvarar för varans skick efter det att Kunden har mottagit varan, samt under returfrakten. Kundens ansvar upphör när Arstec har mottagit returen. Kunden ska spara inlämningskvitto på returen. Varan ska skickas i retur inom 14 dagar räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätt lämnades till Arstec. Varan ska skickas väl emballerad, i fint skick och i originalförpackning. Returer ska göras till Säljaren enligt de metoder och anvisningar som anges på Webbplatsen.


7.6 Ibland kan Säljaren erbjuda fri retur för vissa varor. Om fri retur gäller framgår det av den aktuella varusidan på Webbplatsen.

7.7 När Kunden ångrar sitt köp betalas det belopp som Kunden betalat för varan tillbaka till Kunden, inklusive leveranskostnader. Undantag gäller för eventuella tillkommande leveranskostnader till följd av att Kunden valt något annat leveranssätt än den standardleverans som Säljaren erbjuder.
Vid retur av del av order återbetalas leveranskostnaden inte. På det belopp som ska återbetalas har Säljaren rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att Kunden har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.


7.8 Säljaren betalar snarast tillbaka beloppet, dock senast inom 14 dagar från och med det datum Kundens meddelande om utövande av ångerrätten mottogs. Säljaren får dock vänta med återbetalningen tills Säljaren tagit emot varan eller Kunden har visat att varan har sänts tillbaka, t.ex. genom ett inlämningskvitto. Återbetalningen kommer att ske till Kunden via det betalningsalternativ som Kunden valde, förutsatt att inte annat överenskommits eller att det finns hinder för sådan återbetalning.


8. Särskilda villkor

8.1 Produktbeskrivningar
Kunden upplyses härmed om att Arstec generellt tillhandahåller produktbeskrivningar, säkerhetsdatablad och bruksanvisningar till de produkter som säljs på Webb-platsen endast i en elektronisk version.


9. Garanti och reklamation

9.1 Vissa av Säljarens varor kan omfattas av garanti. Information om eventuell garantitid och särskilda garantivillkor för respektive vara finns på Webbplatsen eller i dessa Villkor. Garanti för varor täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, och därmed inte fel som uppstår vid eller efter en egen förändring av varans funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av varan. Kundens orderbekräftelse gäller som garantibevis.


9.2 Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskydds-lagstiftning. Kund som önskar göra gällande fel i beställd vara ska kontakta Säljaren så snart som möjligt efter att felet upptäckts via de kontaktuppgifter som anges på Webbplatsen. Reklamationer som görs inom två månader från det att Kunden upptäckt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid. Kunden har 3 års reklamationsrätt på varor inköpta på Webbplatsen.


9.3 Säljaren står för returfrakten för godkända reklamationer.


9.4 När reklamerad vara returnerats och reklamationen godkänts kommer Säljaren att kompensera Kunden i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Säljaren strävar efter att detta ska ske inom 30 dagar från det att Säljaren mottagit reklamationen, men det kan ta längre tid beroende på varans art. Säljaren förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer Säljaren riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden eller motsvarande nämnder i andra europeiska länder, se www.arn.se, Mer information finns på www.konsumentverket.se. Se även punkt 14.1 nedan.


9.5 Vid mottagen defekt eller felaktig vara där Kund önskar ny ersättningsvara, kommer Säljaren att skicka ut ersättningsvaran.

Följesedeln ska returneras tillsammans med den felaktiga eller defekta varan.
Fakturan avskrivs när den returnerade varan registreras på lagret.

10. Länkar

Arstec kan länka från Webbplatsen till andra webbplatser som ligger utanför Arstecs kontroll, och webbplatser utanför Arstecs kontroll kan länka till Webbplatsen.
Även om Arstec försöker säkerställa att Arstec enbart länkar till webbplatser som delar Arstecs personuppgifts- och säkerhetsföreskrifter enligt Integritetspolicyn är Arstec inte ansvarig för skydd eller sekretess av information eller personuppgifter som Kunden tillhandahåller på andra webbplatser. Kunden bör iaktta försiktighet och läsa personuppgiftsföreskrifterna för den aktuella webbplatsen.


11. Force Majeure

Säljaren ansvarar inte för förseningar orsakade av omständigheter som Säljaren inte kunnat råda över såsom exempelvis allmän arbetskonflikt, krig, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, ändrad myndighetsbestämmelse, tekniska problem, fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av omständighet som här angivits. Dessa omständigheter ska utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder. Om någon sådan situation skulle uppstå informerar Säljaren Kunden dels i början och dels i slutet av tiden för den aktuella situationen. Har omständigheten varat längre än två månader har både Kunden och Säljaren rätt att häva köpet med omedelbar verkan.


12. Ändringar av Villkoren

Säljaren förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa Villkor när som helst i tiden. Alla ändringar av dessa Villkor kommer att publiceras på Webbplatsen. Ändringar gäller från det att Kunden har accepterat Villkoren (i samband med ett nytt köp eller vid besök på Webbplatsen), alternativt 30 dagar efter att Säljaren har informerat Kunden om ändringarna. Säljaren rekommenderar dock att Kunden håller sig uppdaterad på Webbplatsen regelbundet för att bli varse om eventuella ändringar av Villkoren.


13. Ogiltighet

Om kompetent domstol, myndighet eller skiljenämnd skulle finna att någon bestämmelse i dessa Villkor är ogiltig eller icke-verkställbar, ska bestämmelsen i fråga och alla övriga bestämmelser vara gällande och verkställbara i den utsträckning som tillämplig lag tillåter. De bestämmelser som förklarats ogiltiga eller som inte kan verkställas kommer att ersättas av relevanta juridiska vägledningar och råd.


14. Tillämplig lag och tvist

14.1 Om tvist ej kan lösas i samförstånd med Säljarens kundtjänst, kan du som kund vända dig till ARN (Allmänna reklamationsnämnden) som du hittar mer info om på www.arn.se. Du kan även lämna klagomål direkt online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, som du hittar via följande länk https://ec.europa.eu/consumers/odr.
Lämnar du in ett klagomål via denna plattform, vidarebefordras ditt ärende automatiskt till rätt nationellt ansvarigt tvistlösningsorgan.
Detta tvistlösningsorgan tar sedan kontakt med Säljaren och försöker lösa tvisten utan att blanda in domstol.


14.2 Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa Villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och avgöras av Allmänna Reklamationsnämnden eller i sista hand av allmän domstol.

___________________

Dessa Villkor har fastställts den 2021-04-01

asfaltreparation.se

asfaltreparation.se är webbhandeln för privat-personer i Arstec AB som är den nordligaste utposten av det världsomspännande företaget Vialit Asphalt GmbH & Co. KG.
Vialit är världens största producent av reaktiva asfaltprodukter och grundades redan 1928.
Övriga ägare är i Arstec AB är AB Utegård Holding och
Arstec Holding AS.

Arstec AB distribuerar och marknadsför det överlägset mest ekonomiska och miljövänliga alternativet till traditionella reparationer av asfaltytor på hela den nordiska marknaden. Huvudprodukter är VIACORE, REphalt, REfug och REaktiv Primer.
Den produkt vi är absolut mest stolta över är:  VIACORE. En CE-märkt asfalt (EN 13108-1) med dokumenterat samma kvalitet som varm ABT och läggs utan uppvärmning.
REfug är en asfaltfogmassa för fogar, sprickor, försegling och REaktiv Primer är vårt asfaltklister.
Samtliga produkter innehåller 0% kemiska lösnings-medel och tillverkas i Österrike eller Tjeckien.
Huvudkontoret finns i Örebro och lager och distribution sker från Helsingborg.

Historia

Asfaltonline Norden AB startades av Thomas Utegård i AB Utegård Holding det första halvåret 2016 med den klara målsättningen att bli den ledande leverantören i Norden av produkter inom segmentet: "asfaltprodukter som används utan uppvärmning och med minimal miljöpåverkan".
2017 blev Vialit och Arstec AS delägare. 
I starten av 2022 bytte Asfaltonline Norden AB namn till Arstec AB.

Kort om våra ägare

Vialit Asphalt GmbH & Co. KG
Grundades 1928 och var redan från start engagerad och hängiven målet sin syn på byggnation och underhåll av gator och vägar. Vialit har blivit en specialist för den österrikiska asfaltindustrin med internationellt rykte och finns representerade, via samarbetspartners och delägande på de flest platser runt om i världen. På Vialit's utvecklingsavdelning och laboratorium arbetar forskare och vägexperter ständigt med att utveckla och förbättra produkter, applikationer och tillverkningsprocesser. Fokus ligger alltid på högsta möjliga miljövänlighet. För ytterligare information, besök: https://www.vialit.at/

ARSTEC AS - Din partner på vei
Sedan 1979 har Arstec varit leverantör av lösningar, produkter, maskiner och utrustning för asfalt och vägunderhåll. Under de senaste åren har Arstec även utökat sortimentet till att omfatta kommunal teknik.
Arstec är för närvarande distributör i Skandinavien, de baltiska länderna och Polen för flera europeiska och amerikanska tillverkare, utöver sina egna produkter, tjänster och lösningar.
För ytterligare information, besök: https://www.arstec.no/

AB Utegård Holding
Drivs och ägs av Thomas Utegård och har till huvudsak, som styrelseledamot och anställd, att driva och förvalta Arstec AB.
2012 - 2016 jobbade Thomas hos NCC (Binab) med att lansera och marknadsföra originalprodukten REphalt, då under namnet NCC Repasfalt.
Numer säljs REphalt och Vialit's övriga produkter av Arstec i de nordiska länderna.

Miljöpolicy

Vi skapar, genom öppenhet och engagemang för miljöfrågorna, förtroende för vår verksamhet hos kunder, ägare, anställda, allmänhet och myndigheter. Miljöfrågorna införlivas i alla delar av vår verksamhet. Dessa punkter åskådliggör vår inställning:

  • Vi skall med en helhetssyn, ständig förbättring och mätbara miljömål eftersträva låg påverkan på miljön.
  • Vi skall följa tillämplig miljölagstiftning samt de lagar, förordningar och föreskrifter som vi berörs av.
  • Vi skall i all verksamhet hushålla med naturresurser och energi.
  • Vi skall sätta människors hälsa och säkerhet i centrum.
  • Vi skall på förhand analysera miljöpåverkan av nya produkter och verksamheter.
  • Vi skall utbilda, informera och stimulera vår personal till engagemang, delaktighet och ansvar i miljöarbetet.
  • Vi skall ställa lika höga miljökrav på leverantörer, entreprenörer och samarbetspartners som vi ställer på vår egen verksamhet.
  • Vi skall öppet redovisa vårt miljöarbete och vår miljöpåverkan.

Hur påverkar asfalt miljön?

Asfalt är i de flesta fall återvinningsbar. En allt större andel av nya varma och halvvarma beläggningar innehåller återvunnen asfalt. Ingen påvisad påverkan på den yttre miljön sker sedan denna asfalt lagts ut på vägen. Dock krävs det specialdesignade maskiner och transporter som kan påverka miljön negativt när arbetet utförs.

När det gäller kall asfalt är detta inte lika muntert. Den största delen av kall asfalt har nafta (1-3%) som lösningsmedel för att mjukgöra bitumenet eller i emulsioner (0,3-0,5% av bitumenet) för att ta bort vattnets ytspänning. Detta innebär att uppskattningsvis 1-3 miljoner liter lösningsmedel sprids i vår natur, i Norden, per år. Exakta siffror är dock mycket svåra att få fram då all kall tillverkning redovisas sammanslaget (EAPA). Vid läggning av ny asfalt (toppning) måste lagningar med asfalt som innehåller lösningsmedel (nafta) avlägsnas då de rester av lösningsmedlet som finns kvar, återaktiveras, "fräter" och skapar samma problem i den nya beläggningen som fanns där tidigare om inte detta sker. Vid den varma tillverkningen i asfaltverket bildas rökgaser som innehåller stoft och polyaromatiska kolväten.

Därför ska du välja:
 VIACOREREphalt eller Oecophalt R
 - De hållbara alternativen.

AFFÄR

Om oss
Kontakt

KONTAKT

order@arstec.se

Skapad med Webnode Cookies
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång